Čo vám prezradí etiketa vína?

Etiketa je často tým úplne prvým, čo pri výbere vína upúta náš zrak. Okrem toho, že obsahuje povinné informácie o víne ako takom, je teda aj dôležitým marketingovým nástrojom. Čo nám etiketa vína prezradí a ako ju môžeme čítať? Máme pre vás exkurziu do zaujímavej témy.

Víno: etiketa

Etiketa vína

 

Etiketa, víno a trocha histórie

Vínna etiketa má svojich predchodcov už v starovekom Egypte. Amfory, v ktorých sa uchovávalo víno, boli označené štítkami s menom vinára, rokom výroby a niekedy dokonca aj s poznámkami o vlastnostiach vína.

Keď sa výroba vína v stredoveku presunula do kláštorov, začali mnísi používat na popis vín kúsky pergamenu uviazané k hrdlu vínnych nádob. Dnešnú podobu potom získavala etiketa vína zhruba od začiatku 18. storočia, kedy sa víno začalo stáčať do sklenených fliaš.

Vínna etiketa a jej vzhľad postupne prechádzali vývojom ako súčasť obalového dizajnu a odrážali trendy, ktoré sa v danej dobe presadili, aj vznik vinárskych zákonov a predpisov. Na etiketách sa začali objavovať ale aj napríklad informácie o čestných uznaniach vinára, erby, krajiny alebo prírodné motívy z daného terroir.

Prezrite si etikety jedného z najslávnejších talianskych vín Amarone z benátskej oblasti Valpolicella.

 

Pozriem si Amarone

 

Etiketa vína môže byť aj umenie

V súčasnosti vieme, že etiketa víno nielen označuje, ale aj predáva. Výrobcovia sa často snažia skĺbiť moderný vzhľad s odkazom na tradície a niektoré etikety sú samy o sebe takmer umeleckými kúskami. O kvalite vína síce nemusia nič vypovedať, ale aj tak je veľmi zaujímavé si pri nákupe všímať ich rozmanitosť.

 

Etiketa vína z pohľadu zákona

Veľa údajov a informácií, ktoré etiketa vína obsahuje, je povinných zo zákona alebo ďalších nadväzujúcich predpisov krajiny, kde bolo víno vyrobené. Zabudnúť nesmieme ale napríklad ani na nariadenia Európskej únie, ktoré musia byť pri označovaní vín aplikované.

Na Slovensku patria medzi povinné údaje napríklad kategória vinárskeho produktu, údaj o obsahu alkoholu, názov fľašovateľa, dovozcu pri vínach z 3. krajín, identifikácia pôvodu vína, výrobná dávka, menovitý objem výrobku.

Celá skupina údajov sa potom vzťahuje k výrobku ako takému. Sú to napríklad informácie o obsahu alergénov, EAN kód výrobku, pokyny pre nakladanie s obalom a podobne. Na to všetko potom ešte nadväzujú nepovinné údaje, ako je označenie odrody, ročník zberu alebo údaj o farbe vína, zvyškovom cukre, či výrobnej metóde. Často sa uvádza aj odporučená teplota pri servírovaní vína alebo jeho vhodné párovanie s jedlom. Nie je toho práve málo, čo myslíte?

Pripomeňme si preto, že na Slovensku sa používa na klasifikáciu vín germánsky systém, ktorý je postavený na akostných triedach, čo sa odráža aj na etiketách a ich vzhľade. V krajinách, kde prevláda systém románsky, bude najviditeľnejším údajom pôvod vína.

Skúste preskúmať napríklad etikety známeho Chianti.

 

Pozriem si Chianti

 

Bude vám chutiť vybrané víno? Etiketa iba napovie

Aj keď sa dané víno etiketa snaží predstaviť na maximum, nemusíte z nej ohľadom osobných preferencií vyčítať úplne všetko. Takéto umenie vám dajú len širšie znalosti alebo skúsenosti s vybranými druhmi vín a ich označovaním naprieč vinárskymi veľmocami.

Kým v Českej republike si budete pravdepodobne vyberať podľa obsahu cukru, akosti, odrody, obľúbeného vinárstva alebo napríklad ročníka, v iných krajinách si s tým nevystačíte. Je potrebné poznať špeciálnu klasifikáciu danej krajiny, orientovať sa vo významných oblastiach či regiónoch alebo v procesoch dozrievania vína, k čomu sa viažu rôzne termíny, výrazy. Pri troche tréningu sa to ale dá dobre zvládnuť a naše archívne vína sú na to ako stvorené.

 

Etiketa vína

Etiketa vína

 

Vína na obrázku: Tokajské víno Tokaj & Co, Gattinara Azienda Pavero, Katzrin Yarden, Manna Franz Haas.

 

Vínna etiketa ako vizitka vinára

Význam etikety a jej pôsobenia na spotrebiteľa bol už mnohokrát skúmaný. Názory na to, ako by mala vyzerať ideálna vínna etiketa, sa môžu líšiť v závislosti od veku, pohlavia, aj spoločenského postavenia konzumentov.

Existujú však niektoré prvky, ktoré sa dajú odporučiť všetkým, ktorí sa obalovým dizajnom a jeho spracovaním zaoberajú.  Etiketa vína by mala byť prehľadná a stvárnená v jednotnom vizuálnom štýle, ktorý dokáže zaujať a zodpovedá danej značke vinára alebo výrobcu. Na takéto víno je potom doslova radosť pozrieť.

Čo vám prezradí etiketa vína?

Možno by sa Vám páčilo…